Slider

Kööpenhamina kuudessa päivässä: päivä 4 - Ystadissa ja Christianiassa

maanantai 31. heinäkuuta 2017

kööpenhamina

Neljäntenä päivänä Kööpenhaminassa suunnattiin junalle ja matkustimme lemppari dekkarisarjan jalanjäljissä Ystadiin, Ruotsiin. Ystadin reissusta voit lukea täältä, KLIK.

christiania kööpenhamina matkustus
Maisema Von Frelsers Kirkestä Christianian suuntaan.

Ystadin reissun jälkeen ehdimme vielä käymään Von Frelsers Kirke -nimisen kirkon (Our Saviour's church) tornissa. Kirkko ei ollut enää auki, mutta torniin onneksi pääsi vielä. Myös monta muuta turistia oli pyrkimässä torniin ja jouduimmekin jonottamaan jonkin aikaa, sillä torniin päästettiin sitä mukaa, kun edellisiä tuli pois.

Torniin kuljettiin todella kapeita portaita pitkin, joista ylhäältä tuli jatkuvasti ihmisiä vastaan. Tungoksen vuoksi ilma tornin sisällä oli melko huono. Kiipesimme kuitenkin ylös ja lopulta pääsimme näköalatasanteelle. Olihan maisemat todella huikaisevat!

kesäloma kööpenhamina matkailu

kesäloma Tanska

Tanska Kööpenhamina matkailu

matkustus vinkit ideat

von Frieserls kirke

Päästyämme takaisin turvallisesti maankamaralle päätimme vieraililla vielä Christianiassa, joka on Kööpenhaminan "vapaakaupunki". "Joukko talonvaltaajia ja hippejä otti tämä entisen kasarmialueen haltuunsa vuonna 1971. Sittemmin paikka on tullut tunnetuksi anarkistien, taiteilijoiden ja huumeidenkäyttäjien tyyssijana. 36 hehtaarin laajuisessa Christianiassa vierailee vuosittain noin miljoona turistia.

Kovat huumeet ovat kaupunginosassa periaatteessa kiellettyjä, mutta kannabista kaupataan ja käytetään vapaasti. Huumekauppaa käydään etenkin kuululla Pusher Streetillä, jossa valokuvaaminen ei ole sallittua. Myös yksityisautoilu vapaakaupungissa on kielletty. Alueella järjestetään usein konsertteja ja siellä on paljon kahviloita ja ravintoloita."

christiania

Kävelimme Christianian läpi ja kuvasin kamerallani vain porttien luona, en halunnut herättää närkästystä kenessäkään. Alueella oli paljon turisteja, joita soljui tasaiseen tahtiin porteista sisään ja ulos.

Poikkesimme myös tällä kuuluisalla Pusher streetillä ja kieltämättä huumeiden niinkin avoin myynti sai hätkähtämään - olimme ajatelleet, että niitä myytäisiin hieman salamyhkäisesti rahan ja kauppatavaran vaihtaessa omistajaansa, mutta varsinaisiin myyntikojuihin emme olleet osanneet varautua. Kojujen takana häärivät henkilöt olivat pukeutuneet huppareihin, joiden huput olivat päässä ja osalla oli vielä kasvojensa suojana huivit.

Tilanne Christianiassa oli rauhallinen ja hyväntuulinen Kööpenhaminan kesäpäivän kääntyessä jo hiljalleen iltaa kohti. Mielenkiintoinen paikka ja sen erilaisuutensa vuoksi siellä kannattaakin poiketa.

christiania vapaakaupunki

Christianian toinen portti.
Päivän viimeinen kohde oli Assistensin hautausmaa - valtavan suuri ja vehreä hautausmaa-alue, jota kierrellessä saisi varmasti puolipäivää kulumaan helposti. Me kävimme katsomassa Søren Kierkegaardin ja H.C.Andersenin viimeistä leposijaa. Alueella oli jonkin verran opaskylttejä kuuluisimpien henkilöiden haudoille, joka hieman helpotti etsintää - meillä kun ei ollut google mapsia käytössä, koska emme halunneet maksaa netistä ulkomailla.

assistensin hautausmaa kierkegaard
Søren Kierkegaardin sukuhauta Assistensin hautausmaalla Kööpenhaminassa.

andersen assistensin hautausmaa
Kuuluisan tanskalaisen kirjailijan ja runoiljan H.C.Andersenin viimeinen leposija.

assistensin hautausmaa

Toiminnantäyteinen päivä oli tämäkin päivä ja illalla ei tarvinnut unta kauaa odotella :)

Päivän 4 nähtävyydet:
  • Ystad, Ruotsi
  • Von Frelsers Kirke
  • Christiania
  • Assistensin hautausmaa

Tsekkaa koko reissumme päivä kerrallaan oheisista linkeistä:

Päivä 1
Päivä 2
Päivä 3
Päivä 4
Päivä 5
Päivä 6