Slider

Kööpenhamina kuudessa päivässä: päivä 1 - Pyöreä torni ja Tivoli

lauantai 17. kesäkuuta 2017

kööpenhamina

Viime kesänä, heinäkuussa 2016 matkustimme Kööpenhaminaan vajaan viikon reissulle. Lähdimme perjantaina 15.7. puolen päivän hujakoilla ja itse asiassa olimme perillä Tanskan aikaa vähän vajaa klo 13.00. Ihanan nopeaa!

rundetaarn

Ensimmäisenä päivänä hankimme Copenhagen cardit (Kööpenhamina kortti), jolla pääsi ilmaiseksi sisään suurimpaan osaan Kööpenhaminan nähtävyyksistä sekä sai matkustaa julkisilla kulkuvälineillä ilmaiseksi. Päästyämme Kööpenhaminan keskustaan vietyämme ensin hostelliin matkalaukut, suuntasimme ensin Rundetaarniin. Rundetaarn eli Pyöreä torni on kirkon kyljessä sijaitseva torni, jossa on mm. näyttelytila sekä observatorio. Tornin käytävältä eräästä kohdasta näkee myös kirkkoon sisälle!

maisema

"Rundetårn on 36 metriä korkea torni Kööpenhaminassa, ja yksi kaupungin nähtävyyksistä. 1600-luvulla valmistunut torni on osa laajempaa kompleksia, jonka tarkoituksena oli antaa ajan oppineille observatorio, koulukirkko ja yliopiston kirjasto. Tornin sisällä onkin yksi Euroopan vanhimmista observatorioista ja vanhin edelleen toimiva.

Rundetårnin rakentaminen aloitettiin kuningas Kristian IV:n käskystä. Sen suunnitteli flaamilais-tanskalainen arkkitehti Hans van Steenwinckel. Perustuskivi laskettiin 7. heinäkuuta 1637 ja torni valmistui vuonna 1642. Kööpenhaminan yliopisto käytti observatoriota ja kirjastoa aina vuoteen 1861. Tornissa tekivät tähtitieteen tutkimuksia muun muassa Ole Rømer ja Peder Horrebow.

Tornin huipulle, jossa observatorio ja pieni planetaario sijaitsevat, ei johda portaita, vaan omaperäinen kierrekäytävä, jonka pituus ulkoseinustalla on 268,5 metriä ja sisäseinustalla 85,5 metriä. Käytävältä on myös pääsy kirjaston tiloihin." (lähde: KLIK)

rundetaarn

kööpenhaminan tivoli copenhagen

Illalla kävimme Tivolissa, joka on maailman toiseksi vanhin huvipuisto. Tivolissa oli ihana tunnelma, kauniita puistomaisia alueita, joissa riitti nähtävää.

tivoli

ice cream tivoli

kukkia flowers

laiva ship

Osuimme paikalle sattumalta sinä iltana, kun Tivolissa esiintyi ranskalainen Air. Emme kuitenkaan jaksaneet kuunnella keikkaa loppuun asti, vaan lähdimme hieman aiemmin etsimään bussia, jolla matkustaa hostelliimme, joka sijaitsi kaupungista hieman kauempana.

Air copenhagen concert

copenhagen tivoli

kööpenhamina

bubbles

torni christianborg

tivoli

Päivä 1 nähtävyydet:
  • Rundetaarn
  • Tivoli
Tsekkaa koko reissumme päivä kerrallaan oheisista linkeistä:

4 kommenttia:

1. Kauniita kuvia Kööpenhaminasta. Muistui mieleen meidän matkamme muutaman vuoden takaa. Kaikki se kauneus ja hygge, mikä Kööpenhaminassa on, on lähes huumaavaa.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

t. Blogisisko Heli

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kööpenhamina oli ihana! Kuudessa päivässä ehti tehdä paljon kaikenlaista ja nähdä monia paikkoja. Ja kamerahan lauloi sulosäveliään, kun oli niin mielettömät maisemat! Kiitos kommentistasi ja kiva kun kävit blogissani :)
      Ihanaa sunnuntaita!

Poista
  2. Olen kerran ollut ystäväni kanssa Kööpenhaminassa ja se teki kyllä vaikutuksen. :) Nyt heinäkuun lopussa olen menossa sinne perheen kanssa 4pv:n lomalle. Löydettiin sopivasti kohtuuhintaiset lennot ja majoitus. Majoituksen sijainnista tingittiin vähän ja otettiin se 3.6 km päästä keskustasta. Saa nähdä vuokrataanko yhdeksi päiväksi auto, että nähtäis paikkoja vähän laajemmin. Sinulla on kaunis blogi ja kuvat ovat todella silmiä hiveleviä. :)

Mukavaa kesän jatkoa! :)

T: Blogisisko, Maisa

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaapa kivalta, Kööpenhaminassa on monenlaista nähtävää! Mekin tingittiin viime kesänä majoituksesta - yövyimme Danhostel Copenhagen Amagerissa (n. 6km ydinkeskustasta), mutta emme nähneet tarvetta maksaa hienosta majapaikasta, jossa kävimme käytännössä vain nukkumassa. Koko päivä oltiin aamusta iltaan menossa, joten itselleni oli ainakin lähes ihan sama, mihin sitä päänsä kallistaa muutamaksi tunniksi :D Hostelli oli siisti, huoneet tosin olivat aika pieniä. Aamupala ehkä hieman ylihintainen (10€) laatuun nähden, emmekä syöneet joka päivä aamupalaa hostellilla vaan saatoimme syödä kaupungilla jossain muualla. Hostellin lähistöltä lähti bussi ja hieman kauempana oli metroasema.

Kannattaa tsekata myös Kööpenhamina-korttien edut (Copenhagen-card) - me ainakin hyödyimme todella paljon korteista.

Kiitos ihanasta palautteesta, se lämmittää mieltä hurjasti! :) Kiva kun poikkesit blogissani!