Slider

Kevätjuhlapäivänä talvitakissa - valokuvausretki Örön saarelle

sunnuntai 6. elokuuta 2017

meri

Ylioppilaiden, ammattiin valmistuvien sekä koulunsa päättävien juhliessa yhden rupeaman loppuunsaattamista, minä suuntasin Örön saarelle parin kymmenen muun valokuvaukseen hurahtaneen kanssa. Lähdimme perjantaina iltapäivällä ajamaan kohti Kemiönsaarta. Pidimme matkalla yhden hieman liian pitkän ruokatauon. Viikonlopulle oli luvattu kalseaa säätä - pipo ja hanskat olivatkin tarpeelliset asusteet saarella.

näköalapaikka örö

ÖRÖN LINNAKESAARI

Sata vuotta suljettuna sotilasalueena ollut Örön linnakesaari avattiin yleisölle vuonna 2015. Järeät Obuhov-tykit, historialliset kasarmialueet ja erilaiset puolustusasemat kertovat rannikkopuolustuksen tarinaa tsaarin ajoilta nykypäivään. Nykyään Örö kuuluu Saaristomeren kansallispuistoon, mutta Puolustusvoimilla on edelleen saarella valvontatoimintaa sekä ajoittain harjoituksia merialueella. (lähde)

örö

ÖRÖN HISTORIA

Örön saari toimi 1900-luvun alkupuolelle asti saaristolaisten laidunmaana. Entisen Hiittisten pitäjän kylien toimeentulo perustui kalastukseen ja maanviljelyyn. Tähän maailman aikaan Örön saari oli kylien yhteislaitumena, vaikka se isojaon yhteydessä jaettiinkin kylien ja tilojen kesken. Örössä ei tiettävästi ollut tällöin ympärivuotista asutusta, vaan tarvittaessa saarelle purjehdittiin ja siellä yövyttiin. Tiettävästi myös kalastajat käyttivät saaren kalamajoja tukikohtanaan. Örön vedet ovat lisäksi toimineet niin englantilaisten, ruotsalaisten kuin venäläistenkin sotalaivojen ankkuripaikkoina.

Kun vuonna 1912 ensimmäisen maailmasodan uhka leijui ilmassa, Venäjä päätti rakentaa vahvan linnoitusketjun molemmille puolille Suomenlahtea tarkoituksena suojata pääkaupunki Pietaria, sillä Venäjän koko Itämeren laivasto oli tuhoutunut vähän aikaisemmin Japanin sodassa. Linnoitusketju sai nimen Pietari Suuren merilinnoitus edesmenneen kunnioitetun johtajan mukaan. Öröhön rakennettiin linnake, koska sieltä ylsi tykillä ampumaan kauas avomerelle, ja se oli tarpeeksi suuri linnakesaareksi. Saari otettin Venäjän sotavoimien haltuun, eikä kyläläisillä ollut enää sinne asiaa.

Saarelle rakennettiin ennätysvauhtia kolme tykkipatteria ja näiden ympärille ammusvarastoja, tulenjohtotorneja, kasarmeja, asuinrakennuksia, ruokaloita, ruokakellareita, sähkökeskuksia, valonheitinasemia, eläinsuojia, kaivoja, laitureita ja teitä. Kapearaiteinen rautatie hoiti raskaita kuljetuksia pohjoispään laiturilta tykkipattereille. Raskaita louhinta- ja rakennustöitä puursivat Aasiasta tänne tuodut työläiset. Suomen itsenäistymisen jälkeen saaren pakkolunastus saaristolaisilta hoidettiin loppuun ja saari siirtyi Suomen puolustusvoimien hallintaan. Rakennustyöt jatkuivat.

1920-luvulta alkaen eristäytyneellä linnakesaarella koulutettiin alokkaita ja varusmiehiä. 1930-luvulla linnaketta alettiin voimakkaasti kehittää. Sodan uhan alla vuonna 1939 linnakkeella järjestettiin ylimääräisiä harjoituksia ja sen miehistövahvuus kasvoi huomattavasti. Sodan aikana täällä oli viitisensataa sotilasta ja lisäksi siviilihenkilökuntaa. Örön strateginen asema muuttui Hankonimen ollessa vuokrattuna Neuvostoliitolle vuosina 1940–1941. Tällöin Örö oli osa Hangon rintamaa. Öröstä osallistuttiin useisiin sotatoimiin tuona aikana. Bengtskärin taistelu vuonna 1941 oli merkittävä taistelu ja silloin Örö antoi tykistöllä tulitukea Bengtskärin saareen ja sitä ympäröivälle vesialueelle.

Sotien jälkeen 1950-luvulla saareen rakennettiin muun muassa uusi moderni rivitalo, lämpökeskus sekä vesilaitos, ja linnake liitettiin valtakunnan sähköverkkoon.  Nämä toimet helpottivat elämää linnakkeella. Saari oli oma pieni suljettu yhteisönsä, joka koostui linnakkeella työskentelevästä puolustusvoimien henkilökunnasta, heidän perheistään sekä tietenkin vaihtuvista varusmiehistä. 1960-luvun lopulla Örön merkitys väheni ja siitä tuli vartiolinnake. 1980-luvulla Neuvostoliiton alkaessa hajota linnaketta alettiin taas voimakkaasti kehittää, ja Örö muuttui jälleen koulutuslinnakkeeksi. Syksyllä 2004 linnakkeen toiminta päättyi. Tämän jälkeen saarta käytettiin kymmenen vuoden ajan merivoimien ja rannikkojääkäreiden harjoitusalueena. Vuonna 2015 Örön saari rakennuksineen siirtyi puolustusvoimilta Metsähallitukselle ja se liitettiin osaksi Saaristomeren kansallispuistoa. Saaresta alettiin kehittää kansallispuiston luontomatkailun keskuspaikkaa.

Örössä on säilynyt kuutisenkymmentä taloa eri aikakausilta. Lisäksi venäläisaikana rakennetut linnoituslaitteet ovat edelleen jäljellä. Kolmesta venäläisten rakentamasta tykkipatterista on jäljellä kaksi 12 tuuman Obuhov tykkiä ja niiden kasematit. Saarella on neljä käytöstä poistettua 6 tuuman Canet-tykkiä sekä raunioitunut 120 mm tykkipatteri.  Järeistä 12 tuuman tykeistä toinen on kunnostettu museotykiksi. (lähde)

kasvillisuus örö

tykki linnake örö

ÖRÖN LUONTO

Örön linnakesaari on Saaristomeren kansallispuiston mittakaavassakin erityinen kohde. Kokoa saarella on runsaat kaksisataa hehtaaria, vaikkakin alueeseen voidaan vielä laskea pääsaarta ympäröivät merialueet luotoineen ja pikkusaarineen. Tyypillisen saaristoluonnon lisäksi saarelta löytää myös ainutlaatuisia luontotyyppejä. Näistä arvokkaimmat ovat korvaamattomat paahdenummet ja hiekkarannat, jotka ovat säilyneet lähestulkoon koskemattomina jo yli sadan vuoden ajan saaren ollessa suljettuna linnakkeena.

Sekä paahdenummia että rantoja koristavat useat harvinaiset kasvit. Näistä harvinaisimpia ovat paahdealueilla esiintyvät lännen- ja etelänkylmänkukka. Hiekkarannoilta löytyy Atlantin tyyppikasveja, joista monet ovat Suomen luonnossa äärimmäisen harvinaisia, esimerkkinä merivehnä, hietikkosara ja rantakaura. Rantojen näyttävin kasvi on ehdottomasti Suomessa muutoin harvinainen merikaali, jonka Örön esiintymä on Suomen laajin.

Saaren kangasmetsistä löytyy myös useita Salpausselälle tyypillisiä lajeja, joista monet ovat vähentyneet mantereella viime vuosina. Näistä näyttävimmät ovat esimerkiksi harjuilla runsaina kukkivat kissankäpälät ja männiköiden suojissa kasvavat tähtitalvikit. Muita kasviharvinaisuuksia edustavat muun muuassa saaren eteläpäässä purppuranpunaisena kukkiva laukkaneilikka ja hiekkarannoilta hyvin harvakseltaan löytyvä, piikikäs meriotakilokki.

Erikoiset kasvit tuovat mukanaan myös erikoisen perhoslajiston, joista monet ovat uhanalaisia ja mantereella harvinaisia. Suotuisilla paikoilla, esimerkiksi paahdealueiden kangasajuruohokentillä, monet Suomen mittakaavassa harvinaiset lajit, esimerkiksi kenttäkirjokoisa, ovat alueen runsaslukuisimpia perhosia. Keski- ja loppukesän näyttävimpiin lajeihin kuuluvat komeimmat päiväperhosemme, kuten Örön lähialueilla lisääntyvä apolloperhonen. Muista näkyvistä hyönteisistä saattaa paahdenummilla törmätä esimerkiksi erikoiseen niittysuppilohämähäkkiin, joka kutoo suppilolla varustetun verkkomattonsa nummien ajuruohokasvustoon.

Linnustollisesti Örö on muutontarkkailijan unelma. Eteläinen sijainti avomerellä sopii usean lajin muuttoreittiin, ja saaren runsas kasvillisuus houkuttelee saarelle paljon levähtäjiä. Esimerkiksi arktisten lintujen muuttoreitti osuu useasti Örön tienoille. Levähtäjistä erikoisimpiin kuuluvat harvalukuiset varpuslinnut, kuten pikkusieppo, idänuunilintu ja useat yölaulajat. Saarella on varsin lyhyellä seuranta-ajalla tavattu useita harvinaisuuksia. Esimerkiksi kesäkuukausia Örön sijainti sopii mainiosti riuttatiiran havaitsemiseen, jonka lähimmät pesimäpaikat löytyvät Viron rannikoilta.

Saaren pesimälinnustoon kuuluu myös useita harvinaisuuksia. Näistä näkyvimmät ovat kesäkuun laulutaituri, kultarinta, joka on saarella erityisen runsas pesimälintu. Erikoisimpiin pesimälintuihin kuuluu myös ulkosaariston harvinaisimpiin varpuslintuihin kuuluva kirjokerttu, jonka löytää helpoiten kesäkuun alussa, jolloin koiraslinnut esittelevät laululentoaan avoimilla pensaikoilla. (lähde)

ranta örö

örö linnakesaari

Kasnäsin satamasta hyppäsimme vain meidän kuvausporukalle tilattuun veneeseen, jolla hurauttelimme vajaassa puolessa tunnissa Örön saarelle. Merellä kävi melko kova tuuli ja meno oli melko töyssyistä.

Satamaan päästyämme laukkumme kuljetettiin majoitukselle mönkijällä ja peräkärryllä. Me kävelimme respaan, josta saimme avaimet ja matka jatkui apostolinkyydillä majoitukselle.

tuomi kukka puu

örö saari

Ilta kului laukkuja purkaen ja hieman tutustuen jo lähiympäristöön. Paritalon pääty, jossa itse majoituin kolmen muun naisen kanssa oli mielestäni oikein hyvin varusteltu - kaksi makuuhuonetta, olohuone, kylpyhuone sekä keittiö. Olohuoneessa oli pari nojatuolia, sohva, ruokailuryhmä sekä TV. Keittiön varusteluun kuului jääkaappi, kahvinkeitin, vedenkeitin, sekä astiat neljälle hengelle.

linnakesaari örö kesä

Lauantai-aamuna heräsimme hyvissä ajoin ja innokkaina tutkimme saaren karttaa ja suunnittelimme, mistä lähtisimme liikkeelle - päätimme suunnata kohti saaren pohjoisosaa.

neitoperhonen örö

pyttipannu

majoitus örö linnakesaari kasnäs

Lauantaipäivä kului kävellen saarta ympäri. Sää oli varsin erikoinen, sillä välillä tuli lämmin, mutta kun riisui hanskat tai pipon, hetken kuluttua oli viileä. Kävelimme lauantaina Örön pohjoisosan rantaviivaa myötäillen. Kilometrejä ei kertynyt kuin viisi-kuusi kilometriä, mutta kamerareppu selässä ja poluilla kävely vei allekirjoittaneesta mehut ja tärskyt Nukku-Matin kanssa oli taattu :)

kasnäs örö

lännenkylmänkukka
Lännenkylmänkukka on harvinaisuus - Örön saari on ainoita paikkoja Suomessa, jossa sitä esiintyy.

Sunnuntaina kävelimme saaren eteläosaa ja pyörimme satama-alueella. Iltapäivällä lähti kuljetuksemme takaisin Kasnäsiin. Aurinko paistoi jo hyvin lämpimästi ja "talvivaatetukseen" pukeutuneena hikikarpalot kerääntyivät otsalle. Paluumatkalla bongattiin taivaalla lentämässä merikotka, joka oli upea ilmestys, kun merikotka levitti valtavat siipensä ja liiteli taivaalla.

meriharakka örö meri
Meriharakoita.

pyörien vuokraus

örö satama meri vierasvenesatama

tulisija avotuli tulentekopaikka
Ainoa tulentekopaikka saarella sijaitsee Örön satama-alueella. Muualla avotulen teko on ehdottoman kiellettyä.

örö satamakonttori satamakahvila

satamakahvila

Örön saari jäi ikimuistoisena luontokohteena mieleen ja suosittelen sitä ehdottomasti niille, jotka haluavat patikoida ja vetäytyä luonnonrauhaan. Saari on erityinen kohde kasveista ja linnuista kiinnostuneille henkilöille. Majoitus oli hyvä ja erityisen ilahtunut olin hyvästä varustelusta. Örön saaren ainoa heikkous on elintarvikkeiden saatavuus, jonka toisaalta ymmärrän - elintarvikkeet pilaantuvat helposti. Jos suuntaat Örön saarelle, muista ottaa reilusti eväitä mukaan. Paritalojen majoitus mahdollisti ruoanlaiton paikanpäälläkin.