Slider

Nuku Yösi ulkona 31.8. - Linnaistensuon sumussa

lauantai 7. syyskuuta 2019

linnaistensuo lahti

Viikko sitten lauantaina, 31.8.2019 vietettiin Suomen luonnon päivää sekä Nuku yösi ulkona -teemayötä. Jo viime vuonna piti yöpyä "metsähotellissa", mutta lopulta se idea silloin sitten jäi toteuttamatta. Tänä vuonna päätin, että johonkin on päästävä joko telttailemaan tai laavuun yöpymään. Niinpä kokenut luontokuvaaja ja eräopasystäväni lähti telttoineen seurakseni. Kohteeksi valikoitui Lahdessa sijaitseva Linnaistensuo

luonnonsuojelualue Lahti

Linnaistensuo itsessään on luonnonsuojelualue, joten yöpyminen siellä ei ole sallittua. Linnaistensuolla on luontopolku, joka on 1,5 kilometriä pitkä. Suon valtalajit ovat suopursu, juolukka, variksenmarja, tupasvilla, suomuurain. Suomen suoaluevyöhykejaottelussa Linnaistensuo kuuluu suoyhdistymätyypiltään Rannikko-Suomen kermikeitaisiin. (lähde)

luonnonsuojelualue suo

Vietimme yhden yön teltassa luonnonsuojelualueen ulkopuolella. Jätimme auton Korvenrannantien parkkipaikalle, heitimme rinkat selkään ja lähdimme kohti pitkospuita. Parkkipaikalla oli muitakin autoja, joten meillä olisi seuraa ainakin jonkin aikaa.

Kuljimme suoalueen läpi ja katselimme kartasta, missä luonnonsuojelualueen raja kulkee. Etsimme sopivan tasaisen maaston, jolle pystytimme teltan ja noukimme teltan alta muutamat kävyt niin yöunet olisi turvatummat ;) Hämärä laskeutui teltan kokoamisen aikana ja metsässä olikin aika pimeää. Teimme vielä ruokaa pocket rocketilla meidän "metsäkeittiössämme". Otsalampun valossa operointi keskellä metsää on vähintäänkin mielenkiintoista. Törmättiin mm. lepakkoon - tai paremminkin se melkein törmäsi meihin, kun otsalampun valo houkutteli selvästi hyönteisiä, joita lepakko intoutui metsästämään.

suoalue aamu usva

viljapelto

Illalla teltassa ennen nukkumaanmenoa ihmettelimme pauketta ja jytkettä, joka kuulosti vähintäänkin hurjalta. Muistin, että samana viikonloppuna on myös mökkikauden päättäjäiset, venetsialaiset, jolloin ammutaan raketteja.

Nukahdin tyytyväisenä makuupussiini, mutta heräsin hieman ennen herätystä kun kylmyys oli päässyt hiipimään makuupussiini. Noustiin lopulta hieman klo 5.00 jälkeen, napattiin kamerat mukaan ja lähdettiin ihmettelemään usvaan peittynyttä suoaluetta.

usva suo

hämähäkineverkko

Suoalue oli hiljainen, totaalisen usvan ja sumun peitossa. Auringonvalo antoi pitkään odotuttaa itseään. Kuvailimme pari tuntia, kulkien koko ajan suon laidalta kohti toista pitkospuita pitkin. Käytiin autosta hakemassa varavirtalähde (koska puhelimeni akku teki kuolemaa) ja paluumatkalla teltalle aurinko alkoi vähitellen nousta ja valaista suota tavalla, jota olimme odottaneet.
Tehtiin teltalla aamupalaa, jonka jälkeen pakattiin teltta ja kamat kasaan.

Paluumatkalla autolle vastaan tuli jo monia aamun ensimmäisiä retkeilijöitä, mutta me olimme saaneet sen, mitä tulimme hakemaan. Linnaistensuo olisi aika luovuttaa seuraavien retkeilijöiden käsiin.