Slider

Kööpenhamina kuudessa päivässä: päivä 6 - Kansallismuseo ja Blå Planet.

keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Huh! Nämä Köpis-postaukset ovat vähän venähtäneet, vaikka alunperin oli tarkoitus postata ne melko tiheällä tahdilla eetteriin :) Nyt kuitenkin Köpis-reissumme viimeisen päivän kohteisiin!

Aamulla aamupalan jälkeen pakkasimme tavarat ja luovutimme hostellihuoneen. Lähdimme jo aikaisin liikkeelle, sillä halusimme ottaa kaiken lopun ilon irti Kööpenhamina-korteistamme, joista loppuisi virta iltapäivällä ja lento lähtisi vasta illalla. Matkustimme metrolla ensin lentokentälle viemään tavarat säilytykseen ja lentokentältä takaisin keskustaan nauttimaan vielä viimeisistä tunneista ennen kotiinpaluuta.

Kansallismuseo

Kööpenhaminan Kansallismuseo olisi vaatinut ehdottomasti kokonaisen päivän, jotta sen olisi ehtinyt kiertämään rauhassa kerros kerrokselta. Kansallismuseo on nelikerroksinen ja me kahlasimme siitä vain neljäsosan läpi. Valtavan paljon historiaa ja niin valtavan vähän aikaa! Jos joskus vielä matkustamme Kööpenhaminaan, pitänee palata kiertämään loputkin ;)

Blå Planet

Kansallismuseolta lähtiessämme kipitimme bussipysäkille, josta piti lähteä bussi kohti Blå Planetia. Odotimme ja odotimme, mutta valitsemaamme bussia ei näkynyt. En muista enää, miten tilanne tarkalleen eteni, mutta lopputuloksena jonkun ihmeen kaupalla selvitimme tiemme perille ja pääsimme vielä sisään Blå Planetiin, vaikka käytännössä Kööpenhamina-kortista oli "virta" loppunut jo. Blå Planetista tuli mieleeni Helsingin Sea Life.

Parhaiten mieleeni jäivät huippusöpöt lunnit, jotka tepastelivat alla olevan kuvan jyrkillä kivillä. Eräskin lunni näytti niin sympaattiselta, kuin se ei olisi tiennyt, mistä tulla alas. Lopulta lunni syöksyi veteen ja näytti kuin se olisi lentänyt veden alla :)

Kävimme myös katsomassa merisaukkojen ruokintaa. Esityksen ainoa huono puoli oli se, että saukkojen ruokkija ja samalla juontaja puhui pelkästään tanskaa, joten emme ymmärtäneet, mitä hän puhuu. Merisaukot olivat kuitenkin hauskoja tapauksia. :)

Blå Planetissa pääsi kulkemaan tunnelissa, jonka yläpuolella uiskenteli mm. rauskuja.
Blå Planetista matkustimme bussilla lentokentälle ja siirryimme odottamaan, milloin pääsisimme tekemään lähtöselvityksen. Muutama tunti kentällä kului yllättävän nopeasti ja meille meinasikin tulla kiire lähtöportille..

Näkymä Blå Planetin ulkoterassilta kohti Kööpenhaminan lentokenttää.
Viimeisen (6.) päivän nähtävyydet:
  • Kansallismuseo
  • Blå Planet

Tsekkaa koko reissumme päivä kerrallaan oheisista linkeistä:

Päivä 1
Päivä 2
Päivä 3
Päivä 4
Päivä 5
Päivä 6